GDDKiA zamawia budowę obwodnicy Szczekocin i Goleniów w ciągu DK78
Będzie też ostatnią częścią nowego lub remontowanego przebiegu DK78 od Siewierza do granicy z woj. świętokrzyskim.
Początek zamawianej obwodnicy ma znajdować się w Zawadzie Pilickiej, a koniec w miejscowości Moskorzew na terenie woj. świętokrzyskiego. Trasa pobiegnie po nowym śladzie, po północnej stronie obecnej DK78, omijając miasto Szczekociny i sąsiednią wioskę Goleniowy (znajdujące się w pobliżu miejsca katastrofy kolejowej z 2012 r.).
Zgodnie z wtorkowymi informacjami katowickiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, termin składania ofert ustalono na 15 stycznia 2025 r., a jedynym kryterium wyboru będzie cena. Inwestycja powinna zostać ukończona (z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie) nie później, niż w 22 miesiące od zawarcia umowy, bez okresów zimowych.
Zamawiana jest droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego), jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu. W obrębie węzła na skrzyżowaniu DK78 z DK46 w Szczekocinach przewidziano odcinek dwujezdniowy z dwoma pasami ruchu w każdą stronę. Trasa będzie przebiegała po terenach rolniczych, uprawnych i - częściowo - zabudowanych.
Na tym odcinku powstaną m.in. mosty nad rzeką Krztynią, wiadukty nad drogami gminnymi oraz nad DK46 w Szczekocinach, most nad rzeką Pilicą, wiadukt nad DK78 w ciągu drogi powiatowej Bógdał - Szczekociny, a także wiadukt nad linią kolejową nr 64. Będzie też jedno przejście dla dużych zwierząt i więcej przejść dla zwierząt małych i płazów.
Przewidziano również węzeł drogowy w Szczekocinach, skrzyżowania, jezdnie dodatkowe, ciągi piesze, pieszo-rowerowe, zjazdy, kanały technologiczne, oświetlenie drogowe i urządzenia bezpieczeństwa. Przebudowana zostanie infrastruktura kolidująca z drogą, powstaną urządzenia ochrony środowiska, w tym dotyczące odwodnienia drogi. Całość uzupełnią nasadzenia zieleni ochronnej i naprowadzającej (zwierzęta do bezpiecznych dla nich przejść).
Budowane w rządowym programie obwodnice kolejno: Kroczyc, Pradeł oraz Szczekocin i Goleniów będą kontynuacją powstających już obwodnic Poręby i Zawiercia w ciągu DK78. Zgodnie z zamysłem GDDKiA poprowadzone będą one w zdecydowanej większości po nowym śladzie, wytyczonym na niezurbanizowanym terenie, jako droga główna ruchu przyspieszonego o przekroju jednojezdniowym.
Ogółem GDDKiA zamierza przebudować lub wybudować w nowym śladzie całość liczącego prawie 55 km przebiegu DK78 we wschodniej części woj. śląskiego - od obwodnicy Siewierza w ciągu DK78 (krzyżującej się z drogą nr 91, dawną gierkówką) do granicy woj. świętokrzyskiego.
Powstające już południowe obejście Zawiercia i sąsiedniej Poręby o łącznej długości 24,3 km ma być nowym, dwujezdniowym przebiegiem DK78, zaczynającym się na końcu zbudowanej w poprzednich latach dwujezdniowej obwodnicy Siewierza. Za Zawierciem DK78 przejdzie ono w przygotowywane w programie budowy 100 obwodnic trzy nowe jednojezdniowe odcinki (i jeden planowany do przebudowy), do granicy województwa.
Pierwszym elementem jest budowana od marca 2022 r. pierwsza część dwujezdniowej obwodnicy Poręby i Zawiercia (umowę w trybie projektuj i buduj podpisano w grudniu 2019 r.; pierwotny termin ukończenia blisko 17-kilometrowego dwujezdniowego odcinka przypadał w kwietniu 2023 r., jednak w kolejnych aneksach wydłużano go, obecnie do 25 kwietnia 2025 r.). Kontrakt za pierwotnie 414,7 mln zł ma konsorcjum Kobylarnia/Mirbud.
18 listopada br. GDDKiA zamówiła zaprojektowaną już budowę drugiej części dwujezdniowej obwodnicy Zawiercia w ciągu DK78. 7,5-kilometrowy odcinek powinien powstać za ponad 234 mln zł do wiosny 2028 r. (Polaqua za ponad 234 mln zł). Obie części obwodnicy Poręby i Zawiercia powstają w Rządowym Programu Budowy Dróg Krajowych (RPBDK) do 2030 r. jako zadanie kontynuowane z programu na lata 2014-23.
Południowa obwodnica Zawiercia ma przejść bezpośrednio w jednojezdniowe obwodnice miejscowości Kroczyce, Pradła oraz Szczekociny i Goleniowy. Na obwodnicę Kroczyc o długości ok. 9,1 km umowę podpisano w połowie października br. Firma NDI z Sopotu ma ją wykonać za 162,3 mln zł do kwietnia 2027 r.
W przetargu na obwodnicę Pradeł (płynnie przechodzącą z obwodnicy Kroczyc) o długości ok. 9,1 km, z podobnym terminem wykonania do kwietnia 2027 r. również wybrano ofertę NDI za 162,3 mln zł (GDDKiA szacuje, że umowę podpisze jeszcze w grudniu br.).
Projektanci pracują obecnie nad dokumentacją rozbudowy kolejnego odcinka DK78 Pradła – Irządze (do Zawady Pilickiej). W tym miejscu nie ma potrzeby omijania istniejących miejscowości; w Zawadzie Pilickiej rozpocznie się zamawiana teraz obwodnica Szczekocin i Goleniów.
DK78 na całym tym odcinku prowadzi z Górnego Śląska w kierunku Kielc. Między Tarnowskimi Górami i Siewierzem przebiega w sąsiedztwie portu lotniczego Katowice w Pyrzowicach, a także węzła A1 i trasy S1 wiodącej do granicy ze Słowacją w Zwardoniu (w przyszłości także S11 w stronę m.in. Wielkopolski).
Jak wyjaśnia GDDKiA, nowe odcinki DK8 przejmą znaczącą część ruchu tranzytowego i regionalnego, skutkiem czego na dotychczasowej drodze krajowej pozostanie ruch lokalny. Dzięki temu osiągnięte zostaną poprawa bezpieczeństwa mieszkańców i zwiększenie przepustowości połączenia.(PAP)
mtb/ drag/